گیاه سورنجان و تاثیر آن در بهبود درد مفاصل

گیاه سورنجان و تاثیر آن در بهبود درد مفاصل

 گیاهان جنس سورنجان ، گیاهانی تک لپه ای ، گلدار و چند ساله بوده که بیش از 160 گونه در جهان دارد. سورنجان یا گل حسرت در طب سنتی و مدرن کاربرد زیادی دارد. گل های آن بدون ساقه و شبیه گل زعفران است که در فصل پاییز می شکفد. سورنجان در نقاط معتدل و مرطوب می روید. سورنجان گیاهی با طبع گرم و خشک است. که مهم ترین ترکیبات آن عبارتند از : کلشی سین ، کلشامین و کلشی سرین. سورنجان به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی مهم ترین ترکیب تشکیل دهنده کپسول مفاصل آراپیس است. در این مقاله آموزشی از بلاگ آراز طب  به بررسی خواص این گیاه شگفت انگیز می پردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خواص دارویی گیاه سورنجان

سورنجان باعث از بین رفتن بیماری نقرس می‌شود ‌و‌ برای درمان بیماری‌هایی که در دوران کهنسالی به سراغ انسان می‌آید همچون رماتیسم و سیاتیک بسیار مفید است. امروزه در علم مدرن پزشکی تحقیقاتی در حوزه کاربرد ماده بدست آمده از این گیاه که کلشیسین نام دارد صورت گرفته و بیانگر این مطلب است که میتوانید از آن برای درمان نقرس استفاده کنید. ‌از ترکیبات و اجزاء این گیاه مثل گل ، پیاز و بذر آن داروهای اختصاصی تهیه می‌کنند که برای معالجه نقرس استفاده می‌شود. از گل حسرت و عصاره‌ای که از آن به دست می‌آید برای درمان بیماری‌هایی مثل روماتیسم ، سوزاک ، تورم پروستات و تخفیف دردهای سرطان استفاده می‌شود. ‌جدیدترین یافته‌ها حاکی از آن است که گل حسرت و ماده تولید شده توسط آن به عنوان منبعی برای مطالعه درباره کروموزوم‌های سلولی به کار گرفته می‌‌شود.

خواص سورنجان در درمان درد های مفصلی و استخوان ها

بهبود دردهای مفصلی ، استخوانی و روماتیسم مفصلی یکی از تاثیرات مثبت سورنجان است. در واقع از دیدگاه  طب سنتی درد های ناحیه مفاصل و استخوان ها جزء درد های سرد هستند که ناشی از بلغم و رطوبت است و سورنجان ( گل حسرت ) به علت طبع گرم خود می تواند به مقابله با درد های ناشی از سردی بدن برود.  

خواص سورنجان در درمان سیاتیک

یکی از مهمترین خواص سورنجان ، استفاده از آن براى کمک به معالجه سیاتیك است. سیاتیک اغلب به دلیل فتق دیسک ، فشار استخوان بر روی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی که موجب ایجاد فشار بر روی بخشی از عصب سیاتیک می‌شود ، اتفاق می‌افتد. این امر باعث ایجاد التهاب ، درد و اغلب بی‌حسی در پای آسیب دیده می‌شود. بیشتر بیماران سورنجان را یک گیاه ضد درد و موثر در درمان بیماری سیاتیک می شناسند. در واقع سورنجان به علت داشتن خواص ضد التهابی قوی تا کنون توانسته تاثیر قابل توجهی در درمان التهاب های ناشی از سیاتیک از خود ایفا کند.

خواص سورنجان در درمان درد های نقرسی

درمان درد های ناشی از نقرس را می‌توان اصلی‌ترین تاثیر سورنجان دانست. پیاز یا ریشه گیاه سورنجان سرشار از ماده ای به نام کلشیسین است. کلشیسین دارویی است که در درمان نقرس مورد استفاده قرار می گیرد. خواص دارویی این ماده سالهاست که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. در واقع کلشیسین موجود در سورنجان قرن ها است که برای درمان درد های حاد نقرسی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر خواص گیاه سورنجان

از دیگر خواص این گیاه بی نظیر می توان به این موارد اشاره کرد : ضد تومور ، ضد تقسیم سلولی و سرطان ، تقویت کننده قوای جنسی ، ضد نفخ ، ادرار آور ، تهوع آور ، مسهل ، آرام بخش و ... .

نکته مهم در مورد سورنجان

مقدار مصرف خوراکی سورنجان نباید از 8 میلی گرم بیشتر شود. دقت کنید که به هیچ عنوان بدون مشورت با یک متخصص طب گیاهی یا سنتی آن را به صورت خود سرانه مصرف نکنید. نکته حائز اهمیت مصرف این است که زنان باردار و شیرده نباید از سورنجان استفاده کنند.

در پایان

در این مقاله آموزشی دیدیم که گیاه سورنجان فواید بسیار زیادی بر بهبود بیماری های مختلف مفصلی دارد. همانطور که اشاره کردیم این گیاه منبع سرشار ماده ی کلشی‌سین است ، که در درمان نقرس و جلوگیری از عود های بعدی این بیماری نقش اساسی دارد. همچنین سورنجان به علت دارا بودن خواص ضد التهابی ، گیاهی مفید در درمان و بهبودی بیماری های مفصلی می باشد. سورنجان با تخلیه مواد زاید جمع شده درون مفاصل باعث بهبود حرکت و کاهش درد مفاصل می شود و همچنین به احیای غضروف های مفاصل کمک می کند. سورنجان مهم ترین گیاه در ترکیبات تشکیل دهنده کپسول آراپیس است.